Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Antynikotynowa kampania społeczna dotarła do 27 milionów Polaków

Iwona Krzywda
Materiały prasowe
Zakończyła się akcja edukacyjna „Nie spal się na starcie” zrealizowana przez Fundację Aflofarm pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej. W ramach antynikotynowej kampanii w stacjach telewizyjnych wyemitowano specjalny spot przestrzegający przed sięganiem po papierosy, a do szkół podstawowych i gimnazjalnych w całym kraju trafiły konspekty zajęć dydaktycznych dla uczniów z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom od tytoniu.

Kampania „Nie spal się na starcie” ruszyła na początku roku. Na przełomie stycznia i lutego promujący ją spot był emitowany we wszystkich stacjach telewizyjnych w Polsce. Według analizy AGB Nielsen dotarł on aż do 27 milionów Polaków.

Fundacja Aflofarm w swojej akcji postawiła głównie na edukację i profilaktykę nikotynową wśród młodzieży, szczególnie uczniów w wieku 12-16 lat. Dla młodych organizmów papierosy są bowiem dużo bardziej szkodliwe niż dla starszych palaczy, a statystyki pokazują, że osoby, które zaczynają palić w młodym wieku, zdecydowanie częściej stają się tzw. hard-smokerami, czyli wypalają dziennie powyżej 20 papierosów. O wiele trudniej też jest im również zerwać z nałogiem w przyszłości. Z raportu WHO wynika zaś, że blisko połowa polskich nastolatków pierwszego papierosa ma już za sobą.

- Temat palenia tytoniu jest bardzo chętnie podejmowany w kampaniach społecznych. W ostatnich latach zrobiono w tym kierunku bardzo wiele, a odsetek palaczy z roku na rok spada. Jeśli jednak przyjrzeć się bliżej tym statystykom, okazuje się, że ten antypapierosowy ruch społeczny dotyczy przede wszystkim osób dorosłych. Niestety, wciąż jeszcze brakuje działań prewencyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży - mówi Tomasz Furman, prezes Fundacji Aflofarm.

Rdzeniem kampanii „Nie spal się na starcie” skierowanej do uczniów był film edukacyjny stworzony wspólnie z telewizją Discovery i udostępniony w internecie. Pokazywał on problemy, z jakimi muszą borykać się palacze, takie jak zła kondycja i ogólna utrata zdrowia, widoczne zmiany skóry, trudności finansowe, czy negatywny wpływ na otoczenie. W filmie zgodzili się wystąpić charytatywnie ambasadorzy kampanii m.in. Miss Polonia i prowadząca program „Koło Fortuny” Izabella Krzan, blogerki i prezenterki telewizyjne - Siostry ADiHD, a także juror You Can Dance - Maciej „Gleba” Florek. Do tej pory tylko w serwisie Facebook spot dotarł do 1,5 miliona użytkowników.

W ramach kampanii Fundacja Aflofarm przesłała też materiały edukacyjne do 22 tys. szkół podstawowych i gimnazjalnych w Polsce. W pakietach znajdował się m.in. konspekt lekcji na temat papierosów do zrealizowania w ramach godziny wychowawczej.

- Po wysyłce materiałów dydaktycznych z zaciekawieniem obserwowaliśmy media społecznościowe, w których szkoły relacjonowały przeprowadzoną akcję. W wielu placówkach film był puszczany w sali gimnastycznej, do której zapraszano kilka klas naraz. To najlepszy dowód na to, że pomysł z wysyłką płyty i konspektu lekcji był strzałem w dziesiątkę – wskazuje prezes Furman.

Zwieńczeniem kampanii był konkurs skierowany do uczniów na najlepszy film antynikotynowy. W rywalizacji wzięło udział blisko 70 prac. Najlepszy okazał się film przygotowany przez grupę uczniów z Pruchnika „Palenie albo przyszłość”. W nagrodę otrzymali oni 10 tys. zł.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Black Friday: okazja czy ściema?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Antynikotynowa kampania społeczna dotarła do 27 milionów Polaków - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto