Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ponad 3 miliardy na małopolską kolej

Arkadiusz Maciejowski
Wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej w Krakowie zostanie przebudowany. Powstaną na nim dodatkowe tory
Wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej w Krakowie zostanie przebudowany. Powstaną na nim dodatkowe tory fot. Anna Kaczmarz
Inwestycje. Pieniądze przeznaczone zostaną m.in. na budowę dodatkowych torów dla pociągów aglomeracyjnych.

Kolejarze ze spółki PKP PLK chwalą się, że otrzymają ponad 13 mld złotych dofinansowania z nowego unijnego programu CEF „Łącząc Europę”. Ponad 3 miliardy trafić mają do Małopolski. Za te pieniądze zrealizowanych zostanie kilka ogromnych inwestycji. Część z nich... powinna być jednak zakończona już kilka lat temu.

Chodzi m.in. o modernizację torów z Krakowa do Katowic. Inwestycja ta rozpoczęła się w roku 2011, ale szybo zaczęły pojawiać się problemy. Najpierw konieczne były zmiany w projekcie, potem wyszło na jaw, że ogromne kłopoty finansowe ma Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury odpowiadające za znaczną część trasy. Ponad trzy lata temu wstrzymane zostały wszystkie prace, a około miliard złotych dotacji z poprzedniej perspektywy unijnej (na lata 2007-13) trafił na zupełnie inne remonty.

Teraz w PKP PLK, niezrażeni poprzednimi niepowodzeniami, chwalą się, że na tę inwestycję, wartą ok. 2 mld złotych, po raz kolejny zdobyli dotację. Wynosić ma ona ponad półtora miliarda. Oprócz nowych torów, na których pociągi będą rozpędzać się do 160 km/godz., zbudowany zostanie również nowy przystanek dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w krakowskich Bronowicach. - Wszystkie prace powinny zakończyć się w roku 2020 - zaznacza Adam Kołodziejczyk, zastępca dyrektora projektu PKP PLK. Do tego czasu pociągi wciąż na pokonanie tej 77-kilometrowej trasy z Krakowa do Katowic potrzebować będą ok. dwóch godzin.

Ponad miliard złotych dotacji z CEF trafi również na jedną z największych i najdroższych w historii inwestycji kolejowych w Krakowie, której łączny koszt może wynieść ok. 1,7 mld zł. Chodzi o dobudowę dwóch dodatkowych torów między Dworcem Głównym PKP a Płaszowem oraz jednego toru między Płaszowem a Bieżanowem. Służyć mają one głównie pociągom SKA, dla których zbudowane zostaną też dwa kolejne przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Kolejarze z PKP PLK są właśnie na etapie wyboru wykonawcy. - Planujemy, że umowę z wybraną firmą podpiszemy na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2017 roku - informuje Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.

Prawdopodobnie roboty budowlane ruszą więc w połowie przyszłego roku i już wtedy mogą pojawić się poważne utrudnienia dla pasażerów, włącznie z całkowitym wyłączeniem na kilka tygodni ruchu pociągów między stacją w Płaszowie a Dworcem Głównym w Krakowie. - Szczegóły będą jednak znane po wyłonieniu wykonawcy - zaznacza Łukasz Kwapień, zastępca dyrektora projektuPKP PLK. Cała inwestycja zakończyć ma się w 2020 roku.

- Pamiętajmy, że w Małopolsce już prowadzone są także inne duże inwestycje, m.in. budowa łącznicy Zabłocie-Krzemionki i modernizacja torów z Krakowa do Rzeszowa. Dzięki nim nie tylko skróci się czas podróży, ale również poprawi komfort i bezpieczeństwo - deklaruje Włodzimierz Żmuda, członek zarządu spółki PKP PLK.

Autor: Agnieszka Maj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto