Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sprawdź, ile zarabiają aktorzy, reżyserzy, muzycy i malarze [LISTA PŁAC]

Magda Huzarska-Szumiec, Urszula Wolak
Aktorzy w Grotesce zarabiają od 4400 do 5996 zł
Aktorzy w Grotesce zarabiają od 4400 do 5996 zł Andrzej Banaś
Kiedy inni wstają, oni mogą przewracać się na drugi bok, głośno pochrapując. Kiedy normalni ludzie kończą ósmą godzinę pracy, oni przeciągają się przy kawiarnianym stoliku, tocząc dyskusje o sztuce. Ale życie artysty tylko pozornie usłane jest różami, a historie o niepracujących pięknoduchach dawno można już włożyć między bajki. W naszej rzeczywistości - twórcy, żeby mogli przeżyć, naprawdę muszą się bardzo starać.

W najlepszej sytuacji są ci, którzy mają tzw. "nazwisko". Aktorzy, reżyserzy, malarze, którzy zdobyli popularność, nie muszą martwić się o pieniądze. Jeżeli Wilhelm Sasnal sprzedaje jeden obraz za 970 tys. zł, to rzeczywiście nie ma potrzeby zastanawiać się jak dorobić. W środowisku teatralnym krążą plotki o niebotycznych stawkach głośnych reżyserów, których honoraria zbliżają się do magicznych 100 tys. zł.

W poniedziałek przeczytasz o zarobkach małopolskich sportowców i ich trenerów.

W gorszej sytuacji są aktorzy. W większości krakowskie gwiazdy są zatrudnione na etatach w teatrach. Na ich pensje składa się stałe wynagrodzenie plus dodatkowe pieniądze za spektakle. Jednak nie są to tak zawrotne zarobki, by pozwalały na życie na odpowiednim poziomie. Dlatego wielu krakowskich aktorów możemy zobaczyć na ekranie telewizorów, przeważnie w serialowych rolach czy w reklamach. Stawki warszawskie są nieporównywalnie większe, acz oczywiście tu też rządzi prawo "nazwiska". Tak że trudno powiedzieć, ile średnio dostaje aktor za występ w telenoweli. Mało znany artysta może zarobić za dzień zdjęciowy od 600 do 1 tys. zł.

Małopolska Lista Płac 2010 - sprawdź zarobki w branżach

Choć honoraria reżyserów teatralnych mogą wydać się imponujące, ich suma tak naprawdę jest złudna. Zdarza się bowiem, że w ciągu roku reżyserują nie więcej niż jedno przedstawienie, a gdy podzielimy kwotę 20, a nawet 30 tysięcy zł, na 12 miesięcy, to nie wygląda ona już tak ciekawie. Na dodatek reżyserzy, scenografowie, kompozytorzy w przeważającej większości wypadków nie są nigdzie zatrudnieni na etatach, więc sami muszą opłacać ZUS. To miesięcznie kwota ponad 800 zł. Jak łatwo policzyć, jeden spektakl wystarcza na całoroczną opłatę ubezpieczeniowych składek. W takim przypadku na życie zostaje już niewiele.

Dlatego ta grupa twórców, podobnie zresztą jak plastycy, szuka zatrudnienia etatowego. Tak jak Jadwiga Gajda-Lusina, która nie tylko sprzedaje swoje rzeźby i misy w galeriach, ale też pracuje w domu kultury i pracowni ceramicznej. Także młodzi malarze, jeszcze bez "nazwisk", nie mają łatwego życia. Właściciele galerii niechętnie przyjmują od nich obrazy, a jeśli już to w komis, co wiąże się z niepewnością i długim oczekiwaniem na pieniądze.

Podobnie jest w przypadku debiutujących pisarzy, a nawet tych, którzy wydali kilka książek. Jeżeli już się sprawdzili, a ich dzieła sprzedały się w miarę przyzwoicie, mogą dostać zaliczkę na kolejną powieść w wysokości kilku tysięcy złotych. Poza tym negocjują z wydawcą procenty od sprzedanych egzemplarzy. Kwota, jaką zarobią, zależy więc od czytelników - i jak się można domyślić, raczej nie bywa zawrotna.

Dlatego też opowieści o twórcach, nic nierobiących i latami czekających na natchnienie, są raczej nieprawdziwe. Bliższy rzeczywistości jest obraz artysty, który prowadzi zajęcia w domu kultury, a w przerwach obmyśla kolejny spektakl czy obraz. W innym wypadku mógłby przymierać głodem, a stan taki, wbrew XIX-wiecznym przekonaniom o tym, że najlepsze dzieła powstają w biedzie, raczej nie sprzyja dziś twórczości.

LISTA PŁAC

970 tys. zł
- za tyle Wilhelm Sasnal, najlepiej opłacany współczesny malarz polski, sprzedał swój obraz "Palące dziewczyny". Kwotę podajemy w złotówkach, ale nabywca zapłacił artyście w dolarach. Nazwisko Wilhelma Sasnala, który ukończył krakowską ASP, pojawia się zawsze w towarzystwie cztero-, pięcio- i sześciocyfrowych liczb

35 000 - 15 000 zł
- tyle zarabia reżyser Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie. Kwota zależy od rangi reżysera oraz sceny, na której przygotowuje spektakl

25 000 - 10 000 zł
- to honoraria scenografów w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Wynagrodzenie zależy od rangi scenografa i sceny, na której realizuje spektakl

25 000 - 10 000 zł
- takie kwoty mogą zarobić reżyserzy w Teatrze im. L. Solskiego w Tarnowie za wyprodukowanie jednego spektaklu

10 000 zł
- na pensję dyrektora Opery Krakowskiej składa się - 6000 zł stałego wynagrodzenia, plus 3000 zł dodatku funkcyjnego i 1000 zł stałej premii

7 500 - 2000 zł
- dyrygent prowadzacy orkiestrę w Filharmonii Krakowskiej, który zostaje zatrudniony na umowę o dzieło

7 040 zł
- tyle miesięcznie zarabia dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Maski i Aktora Groteska w Krakowie

6 500 - 2700 zł
- muzyk zespołu grającego w lokalu w Krynicy-Zdroju. Najwyższą stawkę może zarobić grając w sezonie letnim lub zimowym

6 120 zł
- dyrektor naczelny Teatru Ludowego w Krakowie. Jego pensja powiększana jest co miesiąc o premię uznaniową

6 100 - 2 350 zł
- aktor z 10-letnim stażem w Teatrze Ludowym. Na jego pensję składa się wynagrodzenie podstawowe i pieniądze otrzymywane za każdy spektakl

5 996 - 4 400 zł
- aktor etatowy w teatrze Groteska. Na jego pensję składa się wynagrodzenie podstawowe i pieniądze otrzymywane za każdy spektakl

5 650 zł
- właściciel kina w centrum Zakopanego

4 415 zł
- dyrektor Muzeum Zamek w Oświęcimiu, w tym wynagrodzenie zasadnicze 3900 zł plus 515 zł. Kwota ta to dodatek funkcyjny

4 005 zł
- kierownik działu w Małopolskim Centrum Kultury Sokół w Nowym Sączu. Na jego pensję składa się wynagrodzenie zasadnicze - 3100 zł, dodatek za wysługę lat - 155 zł i dodatek funkcyjny 750 zł

3 353 - 2 417 zł

- członek orkiestry występujący w Filharmonii Krakowskiej

3 200 zł
- kierownik prowadzący tarnowskie kino

2 700 zł
- aktor w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem

2 670 zł
- scenograf zatrudniony na etacie w krakowskim teatrze Groteska

2 640 zł
- reżyser zatrudniony na etacie w Teatrze Ludowym. To coraz rzadsza praktyka w polskich teatrach

2 400 zł
- scenograf w Teatrze Ludowym zatrudniony na etacie

2 280 zł
- tyle zarabia kustosz Muzeum Klucza Muszyńskiego w Muszynie z 23-letnim stażem pracy

2 221 - 2 147 zł
- członek chóru Filharmonii

2 150 zł
- aktor debiutant w Teatrze Ludowym

1 820 zł
- bileter tarnowskiego kina z 30-letnim stażem pracy

1200 zł
- organista kościelny na Podhalu. Dodatkowo może dostać pieniądze za granie podczas ślubów i pogrzebów

30 zł
cena karykatury na Krupówkach

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto