Sprawdzian szóstoklasisty 2016: uczniowie narzekali na bryły [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

Joanna DolnaZaktualizowano 
Sprawdzian szóstoklasisty 2016 [ARKUSZE, ODPOWIEDZI] Joanna Urbaniec
Sprawdzian szóstoklasisty 2016. Polski banalny, niejasne opisy niektórych zadań matematycznych, angielski niezrozumiały ze słuchu - takie były pierwsze wrażenia dzieci po egzaminie. U nas znajdziecie arkusze i odpowiedzi ze sprawdzianu.

Sprawdzian szóstoklasisty: j. polski i matematyka [ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA ZADAŃ, ARKUSZE CKE]
Sprawdzian szóstoklasisty: j. angielski [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
Sprawdzian TEST szóstoklasisty 2016 już dziś! ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI, rozwiązania

- To były takie same zadania, jak na egzaminach próbnych, tylko ze zmienioną treścią - oceniał Michał Marczuk z klasy VI SP nr 3 w Nowym Sączu. Obawiał się ortografii. Mógłby stracić przez nią cenne punkty, których w sumie można było zgromadzić aż 100.

Sprawdzian szóstoklasisty 2016 język angielski [ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA ZADAŃ]

Michał, tak jak blisko 339 tys. uczniów w całym kraju, pisał wczoraj dwuczęściowy sprawdzian szóstoklasistów. W Małopolsce - to ponad 32 tys. osób, w samym Krakowie - ponad 6 tys. 12-latków. Sprawdzian jest warunkiem ukończenia szkoły, ale nie ma minimalnej liczby punktów, nie można go więc nie zdać. W pierwszej części uczniowie zmierzyli się z zadaniami z polskiego i matematyki. Na ich rozwiązanie mieli 80 minut. Po około godzinnej przerwie przystępowali do drugiej części - z języka obcego (angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego albo włoskiego), która trwała 45 minut. Od przyszłego roku tego egzaminu już nie będzie. Decyzją ministra edukacji rządu PiS Anny Zalewskiej został zniesiony.

Autor: Joanna Urbaniec

Zadanie o czekoladzie

Sprawdzian rozpoczął się o godzinie 9. - Dostaliśmy zapakowane arkusze z pytaniami, paczkę otwarliśmy dopiero na 15 min. przed testem - zaznaczała Małgorzata Sulisz, pedagog w SP nr 105 w Krakowie. - Byłoby niedobrze, gdyby pojawił się przeciek - dodaje.

Najbardziej stresujące dla dzieci było losowanie numerów stolików. Nikt nie chciał siedzieć w pierwszym rzędzie. Ale i nauczyciele byli spięci ze względu na odpowiedzialność, jaka na nich spoczęła. - Musimy pilnować, by nikt niepowołany nie wszedł do sali, bo wtedy trzeba powtarzać egzamin - mówiła Mirosława Frączek, dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Wadowicach.

Arkusz zawierał 13 zadań z polskiego i 14 matematycznych.

- Dzieci musiały napisać kartkę z pamiętnika, określić rymy i policzyć sylaby. Czytały też o czekoladzie, wychodziły zadowolone - wyliczała Ewa Donhoffner, dyrektor nowohuckiej SP nr 105.

Potwierdza to Natalia Misiak z 6b. - Myślę, że nie ma rzeczy, która sprawiła mi trudność. Trzeba było napisać o tym, że warto pomagać innym. Był też wiersz z pytaniami, ale dobrze ich nie pamiętam - mówiła tuż po wyjściu z sali.

- Opisałem historię, w której chłopiec pomaga starszemu bezdomnemu - chwalił się z kolei Michał Puciłowski z tarnowskiego Zespołu Szkół Stowarzyszenia „Siódemka”

Część nauczycieli nowohuckiej podstawówki zwróciła uwagę, że szóstoklasiści narzekali na bryły. Niektórzy, że niektóre pytania były niejasno sformułowane. - Najwięcej trudu zajęło mi obliczenie pola figury geometrycznej - stwierdziła Natasza Piwowarczyk ze SP nr 5 w Zakopanem.

Angielski najpopularniejszy

W wadowickim Zespole Szkół nr 1 między egzaminami mamy z trójek klasowych serwowały kanapki. - Nasze dzieci chyba mniej to przeżywają niż my, chociaż to dla nich pierwszy poważny test - mówiła Beata Ciepły.

Ponad 31 tys. małopolskich uczniów wybrało angielski, dla porównania - niemiecki tylko 136, rosyjski - jeden uczeń. Wyniki poznamy 27 maja. 24 czerwca dzieci dostaną je wraz ze świadectwem ukończenia podstawówki.
SŚ, KOMA, TM, Bst, sb

Rozmowa

Z Barbarą Nowak, Małopolską Kurator Oświaty rozmawia Joanna Dolna
Sprawdzian szóstoklasistów zostanie zlikwidowany. Dlaczego zapadła taka decyzja? Czy jest słuszna?

Uważam, że nie wnosił on żadnych ważnych informacji o uczniu. Przez wiele lat, jako nauczyciel i dyrektor szkoły widziałam, jak bardzo uczniowie przeżywali ten sprawdzian. Dzieci źle znosiły stres, nie radziły sobie z egzaminacyjną sytuacją. To za wcześnie na taki sprawdzian. Często wynik był dużo słabszy, niż zakładano. Nie odzwierciedlał rzeczywistej wiedzy. Dziecko bardzo zdolne osiągało bardzo kiepski wynik, a dziecko inteligentne, które uczyło się mniej i polegało na sprycie, wypadało rewelacyjnie. Zdarzało się też, że uczeń przychodził z nastawieniem, iż jakkolwiek napisze, to i tak muszą go przyjąć do rejonowego gimnazjum. Podpisywał się, a potem skreślał odpowiedzi na chybił trafił. Nie dawało to wiarygodnej oceny osiągnięć. Likwidacja tego sprawdzianu spowoduje, że szkoły zamiast uczyć dzieci, jak rozwiązuje się sztampowe testy, zwrócą uwagę na rozwój uczniów i ich kreatywnego myślenia. Bo to przecież stanowi o istocie edukacji.

Jak teraz będzie wyglądało sprawdzanie wiedzy po szkole podstawowej?

Na razie nie znamy szczegółów. Część nauczycieli i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne twierdzą, że koniecznie w jakiś sposób należy sprawdzać poziom wiedzy, którą na tym etapie mają dzieci. Mogą to być pewne testy kompetencyjne na początku gimnazjum. A ja uważam, że na starcie trzeba ucznia poznać. Nie może być tak, że od razu musi się wykazać. Należy sprawić, by się otwarł. Trzeba zainteresować go szkołą. Każdy człowiek musi wiedzieć, że jest w czymś dobry. Nie wolno na samym początku go skreślać, udowadniając, że czegoś nie potrafi. Trzeba zmienić sposób myślenia o edukacji, zmienić podejście do młodego człowieka i właśnie temu służy reforma systemu.

Czy wobec tego wiadomo już, jaka przyszłość czeka gimnazja?

Na razie padło kilka propozycji. Teraz liczna grupa ekspertów intensywnie pracuje nad rozwiązaniem najlepszym dla uczniów. Wiem jednak, że przed czerwcem konkretów w tej sprawie nie będzie.

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3