Przetarg na wynajem nowych parkometrów w Lesznie został ogłoszony w 2022 roku. Zakłada zakup 50 nowych urządzeń. Obawy budziła kwota, którą miasto będzie musiało wyłożyć na to zadanie, ale po otwarciu ofert okazało się, że może to być wydatek mniejszy niż zakładano.
Niższy wydatek na parkometry to dobra wiadomość, choć 50 urządzeń nie będzie własnością miasta. Przetarg dotyczy leasingu maszyn. Czas trwania umowy to trzy lata.
Zakup nowych urządzeń miał pierwotnie nastąpić jeszcze 2022. Radni Leszna jednak podjęli decyzję, by ten wydatek zrealizować w 2023 roku. .
Poprzednia wymiana części parkomatów miała miejsce kilkanaście lat temu w Lesznie. Teraz Miejski Zarząd Dróg chce jednocześnie wymienić wszystkie urządzenia. Ma być ich 50, a koszt takiej operacji to 2,6 miliona złotych.
Parkomaty w Lesznie zarabiają na siebie. Duże wpływy też z mandatów
W Lesznie w 2021 roku miasto zainkasowało z całej strefy płatnego parkowania ponad 2 875 tysięcy złotych. To więcej niż zakładano i plan wykonano z 101 procentach. Same parkomaty wniosły do miejskiej kasy prawie 1,2 miliona. Aż pół miliona Leszno zainkasowało w ramach kar – mandatów, czyli tak zwanych opłat dodatkowych. Wynosiły od 50 do 100 złotych, a płacili ci, którzy albo nie wykupili biletu, albo przekroczyli czas.
Wpływy z tych opłat wyniosły 195 procent zakładanego planu. Wystawiono łącznie 7700 wezwań. Nasi kontrolerzy nie robią tego od razu. Widząc samochód bez opłaty robią jedno zdjęcie, po kilku minutach wracają to sprawdzić i wtedy wraz z drugim zdjęciem wystawiane jest wezwanie do zapłaty – tłumaczył Dominik Kaźmierczak, kierownik Miejskiego Zarządu Dróg.
Nowe parkomaty w Lesznie od 2023 roku będą nowocześniejsze
Dzięki umowie leasingowej w Lesznie wymienione zostaną wszystkie parkomaty w strefie. 50 nowych urządzeń będzie wymagało jednak zmiany zasad. Najważniejsza nowość to wprowadzanie na ekranie dotykowym numerów rejestracyjnych samochodu, za który płacimy.
Urządzenia pozwolą płacić zarówno bilonem, jak i kartą zbliżeniowo Wciąż będzie też można płacić aplikacją.
Nowe parkomaty będą miały podwójne zasilanie. Akumulatory będzie wspomagał na każdym z nich panel solarny. Obecnie każdy parkomat trzeba ,,ładować'' raz na miesiąc. W hybrydowych okres ładowań to aż trzy miesiące, bo panel solarny wspomaga ładowanie na bieżąco.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?