Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Jest decyzja środowiskowa dla nowego pasa startowego na lotnisku w Balicach

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach wydała decyzję środowiskową dla nowego pasa startowego na lotnisku w Balicach. To zielone światło dla inwestycji potrzebnej do rozwoju krakowskiego portu lotniczego, ale która budzi ogromne kontrowersje i sprzeciw mieszkańców okolic lotniska, dla których nowa droga startowa dla samolotów to dodatkowe uciążliwości.

Po roku od złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej władze lotniska w Balicach doczekały się pozytywnego dla siebie rozstrzygnięcia. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach pozytywnie odniosła się do planów budowy nowej drogi startowej, a tym samym nie uwzględniła protestów mieszkańców sprzeciwiających się tej inwestycji.

Przyjęty w listopadzie ubiegłego roku plan inwestycji zakłada dalszą rozbudowę krakowskiego lotniska. Plan został zatwierdzony przez Ministerstwo Infrastruktury, co oznacza, że inwestycje w Balicach mogą być finansowane nie tylko z dochodów spółki zarządzającej portem lotniczym i zaciąganych przez nią kredytów, ale też z budżetu państwa.

Priorytetem dla władz lotniska jest nowy pas startowy o długości 2,8 km, lekko odchylony od linii obecnej ścieżki startów i lądowań. A to oznacza, zupełnie inny obszar oddziaływania lotniska na sąsiedztwo.

Przygotowania do budowy nowego pasa rozpoczęto kilka lat temu i do tej pory nie widać było postępów. Wydana 30 września 2019 roku decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych dla nowego pasa to zielone światło dla dalszych przygotowań - projektowania, uzyskiwania zgody na budowę, a potem samej realizacji.

Decyzja RDOŚ, przesądzająca lokalizację pasa startowego, miała być wydana w ubiegłym roku. Ale sprzeciw osób mieszkających w sąsiedztwie lotniska, którzy odczują skutki tej inwestycji, był na tyle duży i skuteczny, że dopiero teraz zapadło ostateczne rozstrzygnięcie. Ale należy się spodziewać, że będzie ono oprotestowane i sprawa trafi najpierw do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, a potem do sądu. Najbardziej zdeterminowani przeciwnicy budowy nowego pasa deklarują, że będą też interweniować w organach Unii Europejskiej.

Protestujący przeciwko inwestycji uważają, że możliwy jest remont tego pasa, który jest dzisiaj. Twierdzą nawet, że roboty można by prowadzić utrzymując ruch lotniczy. To wprawdzie byłoby bardziej kosztowne, ale nie spowodowałoby zmiany strefy oddziaływania lotniska na otoczenie. Najbardziej radykalne postulaty dotyczyły nawet budowy nowego lotniska w inne miejsce, w znacznej odległości od Krakowa i terenów zabudowanych.

RDOŚ w Kielcach nie podzieliła jednak argumentów protestujących i stanęła po stronie władz portu lotniczego.

- Z zadowoleniem przyjęliśmy decyzję RDOŚ w Kielcach o środowiskowych uwarunkowaniach w zakresie inwestycji pod nazwą. „Budowa nowej drogi startowej na lotnisku Kraków -Balice”. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, które stoją przed nami, dlatego z tym większą satysfakcją spoglądamy na ogrom dotąd wykonanej pracy przybliżającej nas do realizacji zamierzeń inwestycyjnych opisanych w Planie Generalnym Lotniska. Liczymy na zrozumienie i poparcie ze strony wszystkich, którym zależy na dynamicznym rozwoju Małopolski. Rozwój regionu jest bowiem bezpośrednio związany z modernizacją infrastruktury lotniskowej i jej dostosowaniem do potrzeb i oczekiwań pasażerów – komentuje Natlia Vince, rzeczniczka prasowa Krakow Airport.

W zupełnie innym nastroju są przeciwnicy budowy nowego pasa.

- Budowa nowej drogi startowej to zatrzymanie koncepcji przeniesienia lotniska w inną lokalizację na dziesięciolecia. I dla lotniska i dla miasta to katastrofa. Lotnisko ograniczone autostradą, obwodnicą i Morawicą jest zablokowane, miasto ma przeszkodę w rozbudowie jak kiedyś przez hutę – ocenia Piotr Bistroń, jeden z protestujących przeciwko budowie nowego pasa.

Według niego decyzja środowiskowa została wydana w oparciu o „fikcyjny alternatywny wariant centralny. który przebiegałby przez środek lotniska wojskowego”. To drugi wariant, który był wskazany do wyboru z tym, który preferują władze lotniska.
- Lotnisko nie przedstawiło żadnego dokumentu, w którym byłaby zgoda na taki wariant przez wojsko – twierdzi Piotr Bistroń.

Jego zdaniem należy teraz pilnie obserwować jaki zacznie się ruch wokół aktualnego Obszaru Ograniczonego Użytkowania. - Nie było korzystniejszej decyzji dla nich od stuleci. Za to mieszkańcy Woli Justowskiej już dziś mogą zacząć sobie wyobrażać jak do gigantycznego centrum biurowego przejeżdżają tysiące samochodów, a dojazd do lotniska z autostrady wydłuża się z 2 do 3 godzin w godzinach szczytu, a w piątki ...… - zwraca uwagę Piotr Bistroń.

- RDOŚ udowodnił, że tego typu instytucje podlegają silnym naciskom politycznym, nieważna jest dla nich ochrona gatunków chronionych, kilkunastu tysięcy ludzi, wymagane procedury. Po co więc podatnik płaci na ich utrzymanie? Nowa droga startowa to zmiana nalotu samolotów z zachodu, dotychczas lecą one południowym skrajem miasta i nawracają nad Nową Hutą, po wybudowaniu nowej drogi startowej przesunie się to na północ i będzie można oglądać samoloty z Rynku… Wszyscy będą tak zadowoleni jak po otwarciu nowego odcinka zakopianki, kiedy korek był dłuższy niż otwarty właśnie odcinek… - komentuje jeden z protestujących przeciwko budowie nowego pasa.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Jest decyzja środowiskowa dla nowego pasa startowego na lotnisku w Balicach - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto