Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Pod estakadami na Blich prace zamarły. Nie będzie Parku Kolejowego?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
To było do przewidzenia. Po zakończeniu inwestycji kolejowych w rejonie Hali Targowej i ulicy Blich, pod kolejową estakadą, rozpoczęły się prace dotyczące przywrócenia ulicy do ruchu i stworzenia przestrzeni rekreacyjnej, Parku Kolejowego. Ślamazarnie, ale jednak trwały roboty ziemne, w tym dotyczące instalacji. Później miała rozpocząć się realizacja parku, ale na placu budowy nad wykonanymi wykopami i hałdami ziemi hula wiatr i... pojawiła się trawa i krzaki.

List Czytelnika w sprawie Parku Kolejowego

"Zwracam się z uprzejmą prośbą i zachęcam do zainteresowania się tematem realizacji Parku Kolejowego na odcinku ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej.

W 2022 media doniosły z radością o podpisaniu umowy z Wykonawcą przez ZZM. Niestety w budżecie nie zapewniono na nią odpowiednich środków, a sama budowa w listopadzie 2022 została jakby porzucona przez Inwestora (ZZM) i wykonawcę po wykonaniu minimalnego zakresu prac.

Płac budowy znajduje się w opłakanym stanie i stanowi niebezpieczeństwo dla okolicznych mieszkańców. Cała okolica niszczeje i ulega degradacji. Poniżej kilka zdjęc - zachęcam również do wizji lokalnej.

Jeśli podjęliby się Państwo opisania tematu to posiadam szeroką korespondencje z ZZM z której bije jakikolwiek brak planu na dalsze działania"

Problemy z Parkiem Kolejowym w Krakowie

Wizualizacje parku i wizje jego budowy były piękne. W połowie 2023 roku. Ale okazuje się, że teren w pełni ZZM przejął dopiero w roku 2024, a pieniędzy na realizację zadania miał za mało, głównie na przebudowę infrastruktury podziemnej i wylania trocę asfaltu pod estakadą. Wygląda to faktycznie nieciekawie. A inwestycja powinna zakończyć się... w czerwcu b.r. i jest to praktycznie nie możliwe, szczególnie, że ZZM nie ma pieniędzy na nią. Możliwe, że uda się oddać do użytku "alejkę: pod estakadą, zamontować trochę oświetlenia, może ławki, kosze. A nie o to tutaj chodziło.

A park miał przebiegać nie tylko od ul. Kopernika do Grzegórzeckiej wzdłuż Blich, ale też dalej, do Miodowej, a tam w ogóle nie ma projektu wykonawczego. Uliczkę uporządkowano, stworzonoo miejsca postojowe, ale dalej bardziej przypomina to rozkopany plac budowy.

Zarząd Zieleni Miejskiej odpowiada:

Etap II: Grzegórzecka do Miodowej – ZZM posiada opracowaną koncepcję zagospodarowania. Konieczne jest teraz zabezpieczenie środków na opracowanie projektu budowlanego.

Etap III: Dekerta-Limanowskiego-Dekerta – tutaj również gotowa jest koncepcja zagospodarowania. Konieczne jest teraz zabezpieczenie środków na opracowanie projektu budowlanego. Niemniej jednak, dla tego odcinka przygotowywana jest dokumentacja projektowa budowy ciągu pieszo-rowerowego wraz z oświetleniem oraz posadowieniem ławek i koszy na śmieci. Na realizację przedsięwzięcia ZZM ma podpisaną umowę z PKP. W 2023 r. otrzymano decyzję ULICP. Również w ubiegłym roku podpisano umowę na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji pozwolenia na budowę. Obecnie projektant uzyskał audyt rowerowy. Dokumentacja złożona została do MIR, gdzie oczekuje na uzgodnienia. Następnie, ze względu na uwagi wniesione podczas audytu rowerowego, będzie ponownie składana do PKP PLK, celem otrzymania ostatecznych uzgodnień po zmianach. Konieczna jest również decyzja ZDMK. Po realizacji wszystkich wymienionych formalności, projektant złoży wniosek o pozwolenie na budowę.

Ciąg pieszo-rowerowy ma być jednym z elementów docelowego, całościowego zagospodarowania terenu pod estakadami w formie spójnego projektu parku Kolejowego, przygotowywanego przez ZZM. Projekt będzie uwzględniał przede wszystkim zazielenienie przestrzeni poprzez nasadzenia drzew i krzewów, ale również wzbogacenie jej w inne elementy parkowej infrastruktury, takie jak: ogród sensoryczny, boisko, skatepark, plac zabaw, strefy relaksu czy ogród społeczny.

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Pod estakadami na Blich prace zamarły. Nie będzie Parku Kolejowego? - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto