Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przebudowa ul. Okulickiego. Miała być, ale... umowę rozwiązano a pieniędzy nie ma - list Czytelnika

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Joanna Urbaniec / Polska Press
Czytelnik w liście do naszej redakcji zwrócił uwagę na problemy z przebudową ulicy Okulickiego. Zasugerował też, jak powinna zmienić się koncepcja tej inwestycji, bo zmienia się też Kraków. Chodzi o budowę tunelu, a na nim parkingu, czego w zamiarach urzędników nie było. Ale za to jest pięć rond! Jednakże miejscy drogowcy przebudowę przygotowują już co najmniej 5 lat. Okazuje się, że wcześniejszą umowę na projektowanie Okulickiego... rozwiązano, bo zmieniło się tak wiele, że trzeba zabrać się za to na nowo. A pieniędzy i tak... brakuje.

List od Czytelnika w sprawie przebudowy ulicy Okulickiego:

Chciałbym przedstawić temat niezwykle istotny dla mieszkańców Nowej Huty tj. osiedli Kalinowego, Kombatantów i Strusia a mianowice planowaną na lata 2024 – 2025 przebudowę ul. Okulickiego w Krakowie .

Przybliżając sprawę przedstawię w imieniu zbulwersowanej społeczności w/w osiedli (przedstawionym w internecie projektem ),
aktualną sytuację związaną z w/w inwestycją :

1. W roku 2021 został opracowany projekt koncepcyjny przedmiotowej inwestycji przez ARG Projektowanie Inwestycyjne Sp. Z o.o. ul. Czereśniowa 4a w Krakowie na zlecenie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
2. Projekt przedstawiono do zaopiniowania przez Rady Dzielnicy Bieńczyce i Mistrzejowice i umieszczono w internecie
3. Projekt opracowano na bazie danych dotyczących natężenia ruchu pojazdów na tej ulicy z lat 2019/2020
4. Koncepcja projektowa zakłada dobudowanie do istniejącej jezdni drugą jezdnię oddzieloną pasem zieleni i ograniczoną ekranami akustycznymi.
5. Na ciągu drogi Okulickiego od skrzyżowania z Al. Andersa do węzła Mistrzejowice ma powstać 5 rond
6. Na chwilę obecną brak informacji co do dalszych losów tej inwestycji. Mają zostać zlecone do Politechniki Krakowskiej nowe badania natężenia ruchu na ul. Okulickiego
7. Z przebudową ul. Okulickiego żywotnie związany jest temat budowy Północnej Obwodnicy Krakowa oraz Drogi Szybkiego Ruchu S-7 Widoma – Kraków (odcinek miejski ).
8. W rejonie zalewu Zesławice zlokalizowano węzeł Mistrzejowice I , z którego potok samochodów z Warszawy i autostrady A-4 oraz Północnej Obwodnicy Krakowa - odprowadzany do węzła Mistrzejowice II ( w rejonie Zajezdni autobusowej Bieńczyce ) będzie wprowadzał ruch pojazdów drogą Okulickiego do centrum Krakowa
9. Węzeł Mistrzejowice I i II to również połączenie z nowobudowaną drogą szybkiego ruchu S-7 Widoma – Kraków ( odcinek miejski zlokalizowany na terenie dzielnicy Nowa Huta ).
10. Aktualnie na węźle Mistrzejowice I trwa jego przeprojektowanie z uwagi na uwzględnienie przez GDDKIA protestu pasjonatów drogownictwa, którzy wypunktowali wady rozwiązania projektowego tego węzła wynikające z nieaktualnych już w 2023 r. danych dotyczących obciążenia ruchem pojazdów, który zwiększył się prawie 2 krotnie od czasu uwzględnienia ich w poprzednim projekcie rozpoczętym w realizacji przez firmę Salinii.
11. W 2022r. V-ce Prezydent miasta Krakowa pan Andrzej Kulig stwierdził, że projekt koncepcyjny przebudowy ul. Okulickiego należy przepracować ze względu na nieaktualne już badania ruchu

Wobec powyższego
12. Mieszkańcy okolicznych osiedli: Kombatantów, Kalinowego oraz Strusia wnoszą o rozwiązanie zamienne, które ochroni ich przez zwiększonym wpływem hałasu oraz smogu od samochodów na ich zdrowie
13. Proponują wybudowanie na odcinku od wiaduktu drogowo – tramwajowego w ul. Mikołajczyka do marketu Lidl – tunelu, który:
a/ zabezpieczył by mieszkańców przez szkodliwym wpływem aktualnego rozwiązania projektowego na zdrowie mieszkańców
b/ ochronił by zdrowie dzieci zmierzających do sąsiednich szkół nr 82 i 92 i przedszkoli na os. Kombatantów, Kalinowym i Strusia
c/ stanowił by miejsce schronienia mieszkańców bloków przyległych do ulicy Okulickiego na wypadek wojny z Rosją, o której ostatnio głośno w mediach ( na w/w osiedlach brak schronów dla mieszkańców, a piwnice jak pokazały działania wojenne na Ukrainie stanowią tylko miejsce grzebania mieszkańców bloków szukających tam schronienia na wypadek zagrożenia wojennego )
14. Przedmiotowa inicjatywa mieszkańców wychodzi też naprzeciw ostatnim przymiarkom władz miasta gorączkowo poszukującym miejsc parkingowych na terenie Krakowa, które to planują zrealizować na terenie Centrum Handlowego Kalinex poprzez wybudowanie wielopoziomowego parkingu.
15. My proponujemy na płycie tunelu wykonanie ogólnodostępnych parkingów, ścieżek rowerowych i ciągów pieszych bez konieczności wycinki drzew , które wskaże przyszły wykonawca jako kolidujące z budową.
16. Propozycja ta wykluczy konieczność budowy w/w parkingu wielopoziomowego na terenie C.H. Kalinex.
17. Przez teren Centrum Handlowego Kalinex należałoby poprowadzić drogę z ul. Okulickiego do ul. Mikołajczyka, która w sposób bezkolizyjny rozwiązałaby problem prawoskrętu włączenia ul. Okulickiego do ul. Mikołajczyka ( bez planowanych dwóch rond ).
18. Rozumiemy, że z perspektywy interesu społecznego – przebudowa ulicy Okulickiego jest niezbędnie konieczna.

Jednocześnie uważamy, że wszelkie obawy o wysokich kosztach tej inwestycji są nieuzasadnione, gdyż realizacja naszej propozycji ( mocno zasadna ) nastąpi z pieniędzy rządowych lub unijnych ponieważ budżet Krakowa jest totalnie zadłużony na ponad 9 miliardów złotych i nie byłoby go stać na sfinansowanie tej inwestycji ze środków własnych. Tak więc , naszym zdaniem warto walczyć o rozwiązanie droższe ale przez to skutecznie chroniące zdrowie okolicznych mieszkańców oraz przyszłych pokoleń.

PS.
W prasie i internecie pojawiła się ostatnio informacja o konieczności wybudowania najdłuższego tunelu w Warszawie poprowadzonego przez mocno zurbanizowane miejsca stolicy, który to tunel pozwoli na domknięcie ringu wokół Warszawy. Uważamy, że my mieszkańcy Krakowa nie jesteśmy gorsi. Czy nie możemy mieć takiego tunelu wzdłuż ul. Okulickiego na w/w odcinku?. Czy ekolodzy mogą być skuteczni tylko w ochronie miejsc lęgowych rzadkich ptaków, gadów i płazów jak pokazał tunel w Batowicach na budowanej Północnej Obwodnicy Krakowa, a gdzie ochrona zdrowia mieszkańców osiedli Kombatantów, Kalinowego i Strusia ? Tam wokół tunelu na jego górnej płycie rozpościera się ziemia, a wokół brak siedzib ludzkich. Można sprawdzić – tunel już stoi. Wzdłuż ul. Okulickiego występuje mocno zurbanizowany zespół osiedli mieszkaniowych wybudowanych w latach 70-tych ubiegłego wieku. Ochrona zdrowia mieszkańców w/w osiedli jest celem nadrzędnym , w którym liczymy na Państwa pomoc.

Poprosiliśmy urzędników z Zarządu Dróg Miasta Krakowa o ustosunkowanie się

Odpowiedź ZDMK w sprawie przebudowy Okulickiego

"Dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: „Rozbudowa ul. Okulickiego wraz z budową połączenia drogowego z Rondem Piastowskim i przebudową Ronda Piastowskiego” w 2019 roku opracowana została koncepcja przebudowy i rozbudowy ul. Okulickiego.

Następnie, po zabezpieczeniu środków finansowych w budżecie Miasta Krakowa w 2021 r. Gmina Miejska Kraków, reprezentowana przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa zawarła umowę dotyczącą: „Przygotowania wszystkich niezbędnych materiałów oraz uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji rozbudowy ul. Okulickiego”.

W trakcie realizacji powyższych prac, m.in. z uwagi na rozwój układu drogowego o powstające nowe elementy, takie jak: droga ekspresowa S7, Trasa Wolbromska, Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 - wykazana została konieczność aktualizacji danych ruchowych w oparciu o które opracowana została w 2019 roku koncepcja rozbudowy ul. Okulickiego.

Uwzględniając powyższe, niezbędne jest zaktualizowanie danych ruchowych oraz na ich podstawie ponowne opracowanie dokumentacji (koncepcji lub docelowego projektu), co wykraczało poza zakres zawartej umowy dotyczącej uzyskania decyzji środowiskowej. W związku z powyższym podjęto decyzję o jej rozwiązaniu, za porozumieniem stron.

Obecnie, pomimo wnioskowania, przedmiotowe zadanie inwestycyjne dotyczące rozbudowy ul. Okulickiego - nie posiada zabezpieczonych środków finansowych zarówno w budżecie Miasta Krakowa oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej/Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata kolejne, umożliwiających jego dalszą realizację.

W związku z powyższym, aktualnie nie jest możliwe określenie terminu realizacji zadania, w tym terminu opracowania dokumentacji projektowej zawierającej docelowe rozwiązania, jak również nie jest możliwe określenie terminu wykonania rozbudowy ulicy."

Do samej koncepcji tunelu i parkingu nad nim urzędnicy się nie odnieśli...

Testy krwi prognozują ryzyko zawału serca

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto