Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągiem z Krakowa do Zakopanego w 90 minut. Jest harmonogram budowy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Linia kolejowa Podłęże-Piekiełko ma stanowić najszybsze połączenie Krakowa z Zakopanem i Nowym Sączem. Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło aktualny harmonogram dla realizacji tego przedsięwzięcia. Poszczególne odcinki kolejowej trasy mają być realizowane do 2030 roku.

- Linia kolejowa Kraków, Podłęże pod Krakowem, dalej Tymbarki Chabówka - Rabka, Nowy Sącz to historyczny projekt. Wszystkie dokumenty do jego realizacji podpisywano za czasów zaboru austriackiego, na początku XX wieku. Pierwsza wojna światowa przerwała ten projekt. Później w 1938 roku była przygotowana dokumentacja techniczna na budowę tej linii kolejowej. Niestety II wojna światowa przerwała ten projekt. Później długo, długo nic, aż przyszedł rząd Prawa i Sprawiedliwości i powiedzieliśmy, że zrealizujemy tę inwestycję. Mamy już gotowe pozwolenie na budowę i projekty. Teraz nadszedł czas realizacji - informuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Podkreśla, że budowa tej linii spowoduje wielkie otwarcie komunikacyjne w regionie. - Do tej pory pociągi z Krakowa do Mszany Dolnej jechały 3 godziny 10 minut. Po realizacji tej wielkiej inwestycji pojadą 35-40 minut. Dziś pociąg z Krakowa do Nowego Sącza jedzie 3 godziny i 5 minut. Po realizacji tego przedsięwzięcia to będzie 55 minut. I wreszcie z Krakowa do Zakopanego dziś pociąg przejeżdża 3 godziny 51 minut, a będzie to 90 minut. To zmiana rewolucyjna, otwarcie komunikacyjne całego regionu. Na to czekały pokolenia, nie tylko mieszkańców Małopolski, Sądecczyzny, ale też turyści, którzy przyjeżdżają tu w celach rekreacyjnych, wypoczynkowych - dodaje minister Andrzej Adamczyk.

Realizacja inwestycji pod nazwą "Podłęże – Piekiełko" zakłada wybudowanie 58 km nowej linii kolejowej, która zacznie się w Podłężu (gmina Niepołomice) i skieruje na południe. W Szczyrzycu linia ma się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark i na zachód do Mszany Dolnej. W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz, która zostanie zmodernizowana.

Zaprezentowany przez Ministerstwo Infrastruktury harmonogram zakłada realizację poszczególnych odcinków w następującym przedziale czasowym:

Chabówka - Rabka Zaryte - 2023-2025,
Rabka Zaryte - Mszana Dolna - 2023-2025,
Limanowa - bocznica Klęczany - 2023-2026,
bocznica Klęczany - Nowy Sącz - 2023-2025,
Szczyrzyc - Tymbark - 2024-2028,
stacja Limanowa - 2024-2026,
Podłęże - Podłęże Balachówka - 2025-2028,
Podłęże - Gdów - 2025-2028,
Gdów - Szczyrzyc - 2025-2028,
Porąbka - Stróża - 2025-2029,
Fornale - Szczyrzyc - 2025-2029,
Tymbark - Limanowa - 2025-2028,
Mszana Dolna - Fornale - 2025-2029.

W ramach realizacji projektu Podłęże - Piekiełko, Ministerstwo Infrastruktury podpisało już umowę za prawie 430 mln zł na modernizację odcinka linii kolejowej nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna. Jednocześnie ogłoszono przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych na stacji Limanowa.

W ramach projektu ruszyły już prace na odcinkach Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz. Wartość realizowanych prac, wynikająca z umów z wykonawcami na odcinku Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka - Rabka Zaryte, to nieco ponad 1,1 mld zł netto.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pociągiem z Krakowa do Zakopanego w 90 minut. Jest harmonogram budowy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto